רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 18 במאי 2018

משיחת כ"ק אדמו"ר במדבר תנש"א

הרה"ח עוסק בצ"צ באמונה חיים שאולזון שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת כ"ק אדמו"ר שבת במדבר תנש"א
סימן יא ,
 ההוראה לפועל מהאמור לעיל , כיון שבזמן מתן תורתנו בכל שנה ניתנת התורה
[ באופן חדש ] מחדש , והיא ניתנת למטה דוקא [ לא בשמים היא ] , באופן שמתוסף חידוש במנוחה שבעולם – מובן שבני ישראל צריכים בכל שנה לקבל את התורה [ מחדש ] ,באופן חדש , בכל יום יהיו בעיניך חדשים , עד חדשים ממש , ובאופן שהם קולטים זאת בשכלם למטה , עד באופן של [ ממש מלשון ] ממשות , ועל אחת כמה וכמה בשנה זו , כאשר נכנסים הישר משבת לזמן מתן תורתנו ביום ראשון – החידוש בזה צריך להיות ביתר שאת וביתר עוז , ובשני הקצוות , קבלת התורה מחדש מתוך הכרה בנותן התורה , ושהתורה היא תכלית כל הבריאה כולה , ובמילא מביאה היא לחידוש בהמנוחה אצל יהודי בעבודתו ומביאה מנוחה בעולם , וביחד עם זה – להמשיך מנוחה מהתורה בכל פרטי המצוות , בכל פרטי הכחות שלו ובכל פרטי העולם , החל מזה שמתוסף אצלו חידוש בלימוד התורה שלו מתוך הכרה בנותן התורה , ובמיוחד – על ידי לימוד פנימיות התורה , דע את אלקי אביך ועבדהו בלבב שלם , וביחד עם זה – לימוד התורה בהבנה והשגה דשכל האדם , ובפשטות , כל אחד ואחד מישראל יוסיף חידוש – בכמות ובאיכות – בלימוד התורה , הן בשיעורים הכלליים השוים לכל נפש , כולל ובמיוחד בזמנים אלו – באמירת פרקי אבות בכל שבתות הקיץ , ומה טוב – שילמדו משנה אחת [ או כמה משניות ] בעיון , בהבנה והשגה , וכמו כן בשיעורי חומש תהלים תניא הידועים – ללמוד בכל יות את שיעור החומש [ כפי שנחלק לימי השבוע ] , שיעור תהלים [ כפי שנחלק לימי החודש ] ושיעור תניא [ כפי שנחלק לימי השנה ] – ששלשה שיעורים אלו הם כנגד ג' הרועים הקשורים עם חג השבועות , חומש –כנגד משה רבינו שקיבל תורה מסיני , תהלים – ספרו של דוד המלך , שמת בעצרת , ותניא – ביאור בתורת ישראל הבעל שם טוב שגם יום ההילולא שלו הוא בחג השבועות , וגם מה טוב ונכון וכולהו וכולהו בלימוד הרמב"ם [ כפי שנחלק לשנה אחת [ בערך ] על ידי לימוד ג' פרקים ליום , או לג' שנים על ידי לימוד פרק אחד ליום , או בספר המצוות ] , והן בשיעורים הפרטיים בכל חלקי התורה של כל אחד ואחת , כל אחד לפום שיעורא דיליה ,
סימן יב
ובענין זה [ הוספה וחידוש בתורה בקשר עם זמן מתן תורתנו ] יש להציע לעורר ולעודד אודות ענין נוסף – לפרסם ולהדפיס חידושי תורה , ובהקדמה , ידוע שיש בכחו של כל אחד ואחד מישראל , ויתירה מזה - יש לו חיוב ,לחדש בתורה לאפשה לה , כפסק דין אדמו"ר הזקן בהלכות תלמוד תורה , לחדש חידושי הלכות רבות לפי רוחב שיש בלבו וישוב דעתו , וכידוע שלכל אחד ואחד מישראל יש את חלקו המיוחד בתורה – ותן חלקנו בתורתך – שבו יש בכחו להיות תלמיד המחדש בתורה , בדורות שלפנינו היו זהירים בנוגע לחידושי תורה [ אפילו כאשר אין זה להלכה למעשה , אלא בדרך פלפול בלבד ] , הן בנוגע לכתיבת חידושי תורה , ועל אחת כמה וכמה בנוגע לפרסומים בדפוס , וההנהגה היתה שלא כל הרוצה כולהו וכולהו יטול , אלא דוקא לאחרי כמה וכמה תנאים המוכיחים שהחידושים מכוונים לאמיתתה של תורה כולהו , מה שאין כן בדורות שלאחרי זה , עד בדורנו זה – הרי מחד גיסא , צריכה אמנם להיות זהירות יתירה , כיון שלא כל אחד שכותב חידושי תורה וכותב פסקי דינים ניתן לסמוך עליו , אבל לאידך , בגלל ירידת הדורות – צריכים לחפש מה שיותר אופנים בכדי להוסיף בלימוד התורה , באופן דיגדיל תורה ויאדיר ,כולל יגדיל בפרסומה , ולכן כדאי לעורר ולזרז את כל אלו השייכים לחדש בתורה – ובתנאי שנלמדת על פי כללי התורה כפשוט – שאפילו אם אין הם בטוחים אם חידושיהם מכוונים לאמיתתה של תורה , הרי לא רק שלא יעכבו את עצמם מכתיבת החידושים , אלא – ישתדלו לכתבם , ולפרסם זאת גם בדפוס [ בקובץ מיוחד בפני עצמו , או בקובץ הכולל חידושי תורה גם מאחרים ] , ולא רק בין חבריהם ותלמידיהם , אלא גם בין לומדי תורה בכלל , ועיקר הדבר הוא – כנזכר לעיל – כיון שרואים בפועל , ומעשה רב , שעל ידי זה מתוסף ביגדיל תורה ויאדיר , בחיות ותענוג בלימוד התורה , הן בנוגע לעצמו , כפי שרואים בפשטות את התועלת שמתוספת בלימוד התורה על ידי זה שצריכים לכתוב זאת לאחרים , והן בנוגע לאחרים [ קנאת סופרים תרבה חכמה ] – שזו [ התועלת שבזה ] היא הבחינה הטובה ביותר לצורך הדבר , וכאמור , הגם שיתכן שהחידוש אינו מתאים לגמרי לאמיתתה של תורה
[ כנזכר לעיל ] , הרי זה כדאי , ובפרט שניתן למנוע גם את זה על ידי שלא יפסקו מסקנא להלכה , או אפילו אם כותבים מסקנא – יכולים להוסיף שזהו , לפי עניות דעתי , או אין לסמוך על זה , וכיוצא בזה , ולהוסיף , שכאשר מפרסמים את החידושים בדפוס לאחרים – הרי טבע בן אדם [ מפני כבוד עצמו , ומנהג העולם ] , גם דנפש הבהמית , שיזהר עוד יותר ויסתכל שוב ויעיין במה שכותב ומפרסם , ויישר כחם של כל לומדי תורה ומקיימי מצוות בהידור שינצלו את ההתעוררות דזמן מתן תורתנו להשתדלות לחדש בתורה
[ על פי כללי התורה ] ולפרסם את חידושיהם – ויהי רצון ולהתפלל להתקרב ככל היותר לדרגת תלמיד ותיק , שכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש ניתן למשה מסיני ,
בברכת התורה משולם צפניה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.