רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 24 בנובמבר 2017

עשו היה אדמו"ר וראש ישיבה

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

בס"ד, ערש"ק פר' ויצא תשע"ח,
ידידיי ומכובדיי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה' הע"י
לכל אחד יש את הנוסטלגיה שלו, אחד מהדברים שנחרטו לי במוח מימי ילדותי, היו הדרשות שהמגיד הנודע הגה"צ רבי שלום הכהן שבדרון זצ"ל היה מוסר בליל שבת קודש בזכרון משה, (רק בחורף ורק אחת לשתי שבתות).
מיוחדת היתה הדרשה סביב עשו ויעקב, הוא היה מתאר בצבעים עזים את האחים התאומים, והיה מרעים בקולו החזק: מה חושבים אתם, שעשו היה 'בולדק' עם מכנסי ג'ינס ו'צ'ופ' (בלורית)? ממש לא. עשו היה לו רבי'סטיווע גדולה וחצר וקהילה שמנתה 400 שלעגערס, היה לו רבי'שע בגדים החמודות, קולפיק ובעקיטשע פרחונית, (ראיה לכך שהיה לו רבי'שע השגות, הוא שנא את אחיו שנאת מות, וכבר חיכה ל'יקרבו ימי אבל אבי') והיה עושה קידוש און כאפט מלאכים, אבל עדיין נשאר עשו, והא ראיה, אמרו חז"ל כי לעתיד לבוא עשו מתעטף בטליתו ומתיישב במזרח בגן עדן וכו' משמע יש לו טלית עם עטרה שמתאימה למזרח וכו'. ע"כ תורף דבריו.
וכאשר רבינו המגיד רבי מרדכי דרוק זצ"ל היה מצטט את הדרשה הזאת של ר' שלום, היה מוסיף: ואני אומר, שלא תאמרו שאני נוגע בדבר, אז לאו דוקא שטריימל ובעקיטשע, אפשר גם להיות שלבש המבורג ופראק (ר' שלום לבש שטריימל ובעקיטשע, ור' מרדכי חבש המבורג ופראק)
אז, כילד קטן הייתי מבולבל מהתיאורים, זה היה סתירה למה שהרבי בחיידר שינן לנו את דברי רש"י בפרשתנו: 'לאה היתה יושבת בפרשת דרכים ושואלת לבני אדם מה מעשיו של גדול? איש רע הוא ומלסטם את הבריות קטן מה מעשיו איש תם הוא יושב אהלים הוא'.
גם כשבגרתי לא היה לי מענה על אותה סתירה, אבל השבוע כאשר הגעתי לרש"י זה שמקורו במדרש, תמהתי תמיהה נוספת. למה רש"י/המדרש צריך להדגיש לנו שלאה ביררה ב'פרשת דרכים'?
השבוע באה הקושיה על פתרונה, פגשתי בלייקווד אברך שזה עתה היגר מארה"ק וסיפר לי כי בנו הקטן כבר סובל מחרדות מספר שבועות, שהם היו על אוטובוס בדרך הביתה וליסטים חסמו את הצומת באחת ההפגנות להצלת עולם התורה, ולא משנה אם הבחור נתפס משתולל בפאב או בנהיגה בנת"צ או שהוצא מתוך הסטנדר (דבר שאגב מעולם לא קרה) ובמשך 3 שעות הילד התאפק ולא יכולתי להושיעו, הנהג סירב לפתוח הדלת כי פיחד שיפלשו לו הליסטים לתוך האוטובוס.
הנה כי כן: מובן למה הלכה לברר ב'פרשת דרכים' דוקא מיהו עשו שמציעים לה, כי רצתה לראות אם הוא מאותם שחוסמים את 'פרשת דרכים' ומלסטמים את הבריות עי"כ, לא עם חרב וקשת, אלא בגזל זמן שאין לו השבה, אברכים לכוללים, פקידים לעבודתם, אחיות למשמרתם ועוד ועוד, ולכן בכתה עד שנשרו ריסי עיניה (אולי גם הגז מדמיע שהתיזו שם השפיעו לזה שנשרו הריסים).
ואכן, זה מה ששמעה. עשו זה עם הכובע והחליפה, אכן עומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות גזל זמן שאין לו השבה, (לשם שמים כמובן) ואילו יעקב הקטן הוא יושב אוהלים, יושב בישיבת ב'אהל יעקב' ומציל את עולם התורה בשקידתו.
ובזה יובן, שיצחק, טרם בירך את הברכות, כתוב 'וירח את ריח בגדיו', אכן יצחק ידע בדיוק את אשר לפניו, הוא רצה להריח אם ריח בנו הוא ריח התורה ריח גן עדן, או שנצמד אל בנו ריח של 'בואש' שהמשטרה התיזה עליו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.