רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 30 באפריל 2014

עליה לבית בזמן הזה בעייתי

לכבוד הרב שאולזון שליט"א
אם תוכל לפרסם את זה בדחיפות
היות והפעילים למען עליה להר הבית מטעים את הציבור בשוגג או במזיד שכל השאלה היא האם מותר לעלות להר הבית בזמן הזה או לא, אבל לא פרסמו שיש שיטות ראשונים (הרדב"ז ועוד) שהכותל המערבי הוא כותל העזרה ואם כן כל מי שעולה למה שמכונה היום "הר הבית" אם זה אכן העזרה עובר בכרת לפי שיטת הרמב"ם.
ולסמוך על הארכאולוגים בעניין זה איפה בדיוק מותר או אסור אי אפשר כי כבר רבו בזה שיטותיהם היכן עמד המקדש.
גם יוצא לפי אלו הראשונים שכל מי שמתקרב לכותל ממרחק מסוים חייב טבילה כדין העולה להר הבית, וכן אסור לנשים שלא טבלו להתקרב.
וגם בזה יש ספק מה המרחק כי המשנה לא נותנת מיקום מדיוק של בית המקדש ביחס להר הבית, אמנם זה לא יותר מ186 אמה מהכותל עצמו.
כל הרוצה לעיין בנושא עד תומו יעיין בספר אגרא לישרים מסי' ז' ואילך מאת הרה"ג רבי אהרן חיים הלוי צימרמן זצוק"ל
לינק לאוצר החכמה http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?160472& 

בתודה
בן לוי המחויב בשמירת מקדש גם בזמן הזה (אגרא לישרים סי' א')

7 תגובות:

  1. לא רק שהקיר שאנו קוראים לו כיום - הכותל המערבי אינו כותל העזרה
    הוא גם אינו הכותל של הר הבית לפני בנין הורדוס, כפי שמתארת מסכת מידות

    הקיר המכונה כיום "הכותל המערבי" הינו קיר אחד ארוך בן כ400 מטר המתחיל מהפינה הדרומית לא רחוק משער האשפות וממשיכה צפונה, הכותל הקטן, ועוד הלאה
    כל מי שהיה אי פעם במנהרות הכותל רואה את זה בעיניו, לא צריך שום אריכאולוג
    לא יעלה על הדעת שזאת חומת העזרה שהיתה 135 אמה בלבד

    השבמחק
  2. rav dovid soloveitchik is choshesh for the shita that the kosel is the kosel of the azorah. When rav dovid visits the kosel he stands far away, as far as the police checkpoint.

    השבמחק
  3. כפי שכבר נכתב אי אפשר לסמוך בעניין זה על הארכאולוגים
    ושנית כל למה להגיד סתם בלי ללמוד את הנושא במקורות המובאים....

    השבמחק
  4. יפה כתב אסף פריד לעיל - ואוסיף:
    דברי אסף מתייחסים לאורכו של כותל מערבי, אך לא לשאלת הגבהים.
    אילו היה הכותל המערבי כותל העזרה, הרי שבגובה מפלס רצפת הר הבית הנוכחי - בערך - היה צריך להיות מפלס המשך שהוא מערב הר הבית, ממערב לחומת העזרה.
    מפלס זה הוא "באוויר", מרבה מעל ראשי המתפללים, והנהחת הכותל ככותל העזרה מחייבת להניח שחלק של ההר ננגס ונעלם, נחצב וסולק לחלוטין.
    לא זו אף זו: כותל העזרה, שדי היה לו להיות נמוך למדי ולהתחיל מגובה המפלס העליון, צימח נדבכים רבים כלפי מטה, והתייצב על סלע האם העמוק, ללא כל צורך!
    מדוע הוא עשה כך? וכי לא חבל על ייתור הטורח? וכי קלה היא בעיניכם חציבת אלפי טון אבן ובנייתה לתלפיות?

    השבמחק
  5. יש רק בעיה אחת והיא שזו שיטת הרדב"ז מגדולי הראשונים ומה לעשות שאינכם יכולים לחלוק עליו!

    השבמחק
  6. אם הכותל המערבי הינו כותל העזרה, אזי רחבת הכותל היא חלק מהר הבית שבעלי קרי (גברים ונשים) אסורים להיכנס לשם ללא טבילה. ודווקא טבילה בהקפדה חמורה כדין טבילה דאורייתא הן לעניין כשרות המקווה והן לעניין חציצה.
    מי שמקפיד על זה שיקום.
    נשים עכ"פ, נכנסות לרחבה מאז ומעולם דבר יום ביומו ללא טבילה. מכאן שהרחבה אינה קדושה בקדושת הר הבית, ומכאן שהעבר השני של הכותל אינו קדוש בקדושת העזרה.
    עם כל זה כל פוסקי דורנו והדור הקודם אסרו את העליה להר מחשש מכשול כרת, כי קו הגבול אינו ברור וקל מאוד לטעות בו

    השבמחק
  7. עד תשכ"ז 67' אף אחד לא חקר את הנושא בכלל ואחרי שחרור הכותל שוב אף אחד לא כתב על זה, אם כן מה שהציבור נהגו אינו ראיה כלל.
    לגבי טבילה חמורה מדאורייתא עיין שם באגרא לישרים סי' ז'

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.